lördag 17 augusti 2013

Recept på lasagne

I går lagade jag lasagne på önskemål från delar av familjen. När jag lagar lasagne brukar jag oftast använda överbliven köttfärsås men idag fanns ingen köttfärssås så då började jag från grunden och lagade köttfärssåsen jag skrev om igår.
Köttfärslasagne med ruccola, avokado och tomat.

Det som också behövs när man lagar lasagne är sås, riven ost och lasagneplattor. Så medan köttfärssåsen puttrade kokade jag såsen. (Jag kallar den inte för ostsås eftersom jag inte lägger i någon ost).
Till såsen smälte jag 3 msk Bregott och vispade ner ett par msk vetemjöl så att konsistensen blev lagom fast. Så spädde jag med mjölk. Lite i taget under omrörning för att det inte skulle bli klimpar såsen och för att den inte skulle bli vidbränd. Så jag tillsatte lite mjölk, lät såsen koka upp, lite mjölk till, lät den koka upp osv. tills såsen var lite lagom tjock. Till sist ska den saltas och peppras med svartpeppar.

När jag lägger ihop lasagnen brukar jag hälla sås i botten, lägga ett lager plattor och där ovanpå köttfärssås och riven ost och sist lite sås. Nästa lager är på samma sätt; plattor, köttfärssås, riven ost och sås. Jag lägger 3 lager med den mängden köttfärssås som jag skrev om igår. Gör jag mer köttfärssås kan det bli 4 lager. Jag avslutar alltid med köttfärssås, sås och riven ost. Tycker jag nu att lasagnen verkar för torr, att det är för lite sås, så brukar jag hälla på mjölk längs kanten. Jag gillar inte fasta lasagner, men inte heller helt flytande så där går jag lite på känsla. Den ska vara lagom krämig vilket den också blev denna gången!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar