lördag 3 augusti 2013

Te av färsk ingefära

När slutade på mitt senaste jobb fick jag bland annat ett paket ingefärste som bestod av, förutom ingefära även apelsin och vanilj. Det kan sägas att det var ett gott te; det gav en svagt brännande känsla i halsen som jag tyckte om och teet tog därför slut ganska fort här hemma. Så nästa gång jag handlade köpte jag en rotbit färsk ingefära i mataffären för att ha till te.

Jag rev lite ingefära på den grova sidan av rivjärnet, 1 tsk ungefär till en kopp.



Så placerade jag ingefäran i silen och hällde över hett vatten.



Teet får inte står och dra för länge för då blir det alldeles för stark men eftersom jag vill ha den lite brännande känslan låter jag det ändå stå en stund. Så, du som vill testa, prova dig fram så du får ett te som smakar som du vill ha det. Nybakat bröd är gott till te, tycker jag, och på den här bloggen hittar du recept.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar