söndag 21 juli 2013

Lövbiff en fredagskväll

Igår kväll testade jag lövbiff som snabbmat, jag har läst någonstans att det ska passa fint, och det måste jag hålla med om. Det går otroligt snabbt att  steka. Om temperaturen är förhållandevis hög går det på ett par minuter. 
Så ska det vara något till naturligtvis! Jag hade hittat ett recept på råstekt potatis i Anna Bergenströms "Under valnötsträdet". Hennes recept brukar alltid vara pålitliga så därför ville jag prova det. Så här är receptet:
Till en person behövs 3-4 potatisar. Dessa skivas för hand och bryns några minuter på varje sida så att de får fin färg. Därefter läggs de i en ugnsfast form tillsammans med lite färsk rosmarin, timjan och salvia. Dessa tre kryddväxter har jag förmånen att ha i trädgården så det var bara att gå ut och hämta. Potatisen ska kryddas medsvartpeppar och salt och slutligen ska vitlök pressas över. Bra är att man kan vänta med att skjutsa den i ugnen utan kan förbereda så här långt men man ska tänka på att det åtminstone tar en halvtimma för potatisen att bli klar, så den måste in långt innan lövbiffen läggs i pannan. 
Så här blev det i alla fall och om du vill läsa en annan blogg som jag skriver och som handlar om brödbakning så finns den här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar