tisdag 30 juli 2013

Morgonbröd

Upptäckte igår kväll, framåt läggdags, att det fanns dåligt med bröd och eftersom vi inte har någon affär runt hörnet som dessutom har sådana öppettider, satte jag en morgonbrödsdeg. Jag satte alltså en deg som jag skulle baka ut tidigt på morgonen påföljande dag.

Ingredienser
10-15 g jäst
4 dl kallt vatten
1/2 tsk salt
3 dl havregryn
7-8 dl vetemjöl

Igår kväll löste jag upp jästen i vattnet och rörde ned saltet, havregrynen  och 7 dö vetemjöl. Så täckte jag över bunken och lät degen jäsa. 

På morgonen idag steg jag upp tidigt och bakade ut brödet. Degen var lös och kladdig i bunken så jag strödde ut rikligt med mjöl på bordet och skrapade ut den på bordet.

Med degskrapan delade jag degen i 12 bitar och placerade dem på en smord plåt. Efter 25 minuters jäsning såg de ut så här.

Jag satte in dem i 200 grader varm ugn och gräddade dem i 20-25 minuter tills de verkade genomgräddade. 

Och så, vips klart till frukost kl 07.15.

Vill du baka bröd enkelt men slippa ta upp degen på bordet och dessutom få fin form på dem ska du prova att baka med brödmix och form. Läs mer här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar