måndag 29 juli 2013

Mammas köttbullar

Det här är goda köttbullar må ni tro! Dem lagade alltid min mamma och nu lagar jag dem...


Jag tillhör de människor som inte tycker om färdiglagade köttbullar. Tillhör du också en av dem? 
När vi ska äta köttbullar hemma måste jag prompt laga dem, de är de enda köttbullar jag tycker om. Om jag får välja mellan att laga köttbullar och pannbiff väljer jag alltid köttbullar, för trots att ingredienser och mängder är desamma så tycker jag att köttbullarna avgjort är allra godast! 

Nu tänker jag dela med mig av mitt sätt att laga köttbullar.

Ingredienser
800 g nötfärs
1 hackad lök
mjölk
3-4 kokta mosade potatisar
(1 ägg)
salt
svartpeppar

Det här är vad som behövs. Jag har satt ägg inom parentes och det beror på att min mamma hade ägg i sina men eftersom vi har en äggallergisk dotter i huset utesluter jag konsekvent ägg ur allting utan att tänka så mycket på det. Men visst, tål du ägg kan du använda det för de håller ihop bättre då. De blir mer hanterbara och inte så ömtåliga och precis lika goda.

Du börjar med att blanda potatisen och mjölken i en skål. Om man lagar utan ägg är det här ett kritiskt moment; för mycket potatis och mjölk gör att de lätt går sönder under stekningen men med ägg är det inte så känsligt. Potatisen ska inte dränkas i mjölk men det ska bli en smet av potatis och mjölk. 

Sedan lägger du i den hackade löken, ägget och kryddorna och till sist färsen. Arbeta ihop färsen med potatisblandningen så att det blir en jämn smet. Rulla smeten till små bullar och lägg på ett fat. Om du inte har ägg i smeten var noga med att arbeta ihop dem ordentligt när du rullar så att de inte faller sönder så lätt. Stek dem i en blandning av olja och smör, om du som jag steker i gjutjärnspanna. Lyft pannan då och då och skaka den fram och tillbaka så att köttbullarna blir jämnt stekta runt om. 

Drömmiddagen med köttbullar för mig är med kokt potatis och sås men oftast får det bli med grönsaker och pasta numera. Det känns lite nyttigare men det andra är godare så det äter vi ibland, det också!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar