lördag 27 juli 2013

Pastagratäng av gårdagens vegetariska färssås


Ännu en lyckad vegetarisk rätt! Pastagratäng på resterna av gårdagens vegetariska färssås. Och den blev än mer hyllad än själva såsen. På bilden syns det knappt att det är en gratäng men den är faktiskt gratinerad med vanlig gratängsås med ost.




Ingredienser
Färssås
Kokt pasta

Ostsås:
2-3 msk Bregott
2-3 msk vetemjöl
salt
svartpeppar
mjölk

riven ost


Så här gjorde jag:
Jag lade den kokta pastan i en form med färssåsen över och så blandade jag runt för att det inte bara ska ligga torr pasta i botten, det blir saftigare då.
Ostsåsen är en vanlig bottenredd sås av 2-3 msk smör (Bregott) som smälts och reds av med 2-3 msk vetemjöl. Sedan tillsatte jag kryddorna och mjölk, lite i taget under omrörning, och lät såsen koka upp mellan varven.  Såsen ska småkoka på svag värmen så att den inte bränner vid.
Det är svårt att ange hur mycket mjölk som behövs i såsen för här går jag helt på känsla; såsen ska vara lagom krämig och det behövs faktiskt inte så väldigt mycket, mindre än man tror, och i fall det inte skulle  räcka går det att skarva med mjölk.

I ostsås ska det vara ost men det brukar jag inte lägga i, utan sparar all ost till att toppa med.
Gratängen ska inte vara torr men inte heller bada i sås, det är inte som när man lagar potatisgratäng för då suger potatisen upp vätska men färdigkokt pasta gör inte det, så det gäller att hålla igen på såsen.
Efter gratinering 20-30 minuter åt vi den med avocadobitar, bönsallad av kidneybönor samt riven morot och små spenatblad. Riktigt lyckat blev det som sagt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar