onsdag 24 juli 2013

Majs- och spenatpaj


En vegetarisk rätt som jag har lagat flera gånger tidigare och som alla tycker om, gjorde jag idag; majs- och spenatpaj. Det är ett recept från Inga-Britta Sundqvists bok "Vegetariska Kokbokent" som jag använder. Jag följer det dock inte slaviskt. Jag är barnsligt förtjust i matpajer (även andra pajer) men inte de som innehåller äggstanning och blir därför alltid glad när jag hittar ett pajrecept utan.

Ingredienser som jag använder

Pajskalet:
1 1/2 dl fullkornsdinkel
1 1/2 dl vetemjöl
75 g Bregott
lite örtsalt
4 dl vatten

Fyllningen:
fryst hackad spenat
frysta majskorn
Keso, Philadelphiaost, Crème fraiche eller Turkisk yoghurt
grönsaksbuljong
tomater
2 msk tomatpuré
vitlök
lite timjan
lite örtsalt

I fyllningen använder jag antingen Keso, Piladelphiaost, Crème fraiche eller Turkisk yoghurt men i originalreceptet är det Keso som ingår. Jag brukar ta det som finns hemma och keso är det avgjort minst feta och den här gången hade vi ett paket grynig keso i kylskåpet och den var inte god att äta som den var utan fick gå med i fyllningen. Allra godast är förstås att använda Philadelphiaost eller Créme fraiche. Det blir en härligt krämig paj av det men kanske lite för god för att äta till vardags men skulle passa bra som festpaj.

Jag börjar alltid med pajdegen; blandar mjölet med fettet och saltet och till sist tillsätter jag vattnet. Trycker ihop den med händerna så gott det går (den är väldigt kladdig) och trycker ut den i pajformen direkt utan att låta den vila i kylskåpet. Förgräddar pajskalet ca 10 minuter för att bottnen ska hinna bli gräddad innan fyllningen läggs i för risken är annars att bottnen blir kletig och det är inte gott.
I pajen ingår, förutom ovan nämnda keso el dyl, spenaten som jag börjar med att tina i stekpannan. Jag häller också upp majsen i en skål så att den hinner tina lite. När spenaten är klar blandar jag i tomatpurén, buljongtärningen, vitlöken, lite timjan och örtsalt.

När pajskalet är förgräddat lägger jag i spenatfyllningen och strör majs ovanpå. Det ska vara ganska mycket majs och pajen toppas med skivade tomater som ger syrlighet till pajen.

Här är en bild av den nygräddade pajen.



Till pajen hade vi en skål med babyspenat, den överblivna majsen och riven morot samt knäckebröd. Den brukar alltid gå åt och som barn lärde jag mig att aldrig värma upp spenat varför jag bara lagar denna pajen när alla är hemma och kan äta samtidigt. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar